História vznášadiel na Slovensku

Vznášadlá sú u nás známe najmä v ich športovej podobe. Ak by sme mali vystaviť akýsi rodný list tomuto športu na Slovensku, vrátili by sme sa približne do roku 1985. Jeden z priekopníkov vodného motorizmu na Slovensku, nestor a živá legenda Ing. Viliam Teplý sa zahľadel do pretekov  neobyčajných zariadení – vznášadiel, alebo ak chcete „hovercraftov“. Kto pozná V.Teplého, ten vie, že čo si tento človek s nevyčerpateľným zdrojom energie zaumieni, to aj spraví.

img156A tak sa vďaka nemu na jeseň 1986 v rámci medzinárodných pretekov rýchlostných motorových člnov v Jedovniciach pri Brne uskutočnila prvá ukážka jazdy s pretekárskym vznášadlom v bývalom Československu. Jedného z účastníkov závodov – Jaroslava Baláža st. pretekajúceho za klub vodného motorizmu Piešťany to nadchlo natoľko, že sa rozhodol vytvoriť v Piešťanskom klube skupinu zaoberajúcu sa vznášadlami. A tak nezostalo len pri ukážke. Už počas nasledujúcej zimy začali nadšenci okolo V.Teplého v Bratislave so stavbou jedného a v Piešťanoch členovia Klubu vodného motorizmu Piešťany – Jaroslav Baláž st., Walter Einetter a Ladislav Baláž so stavbou troch prvých vznášadiel na Slovensku. Na jar nasledujúceho roku už boli na svete štyri takmer identické vznášadlá, ktoré sa ich majitelia rozhodli hneď aj „pokrstiť“ pri závodení počas pretekov motorových člnov o 14-tu Modrú stuhu Piešťan (1986).

Takmer dve tisícky návštevníkov bolo spokojných. Veľkú cenu Slovenska vznášadiel – tak si vznášajúci sa chlapci nazvali svoj pretek – vyhral M.Vogel z NSR.

img157Nakoľko Sĺňava poskytuje ideálne podmienky pre jazdu vznášadiel, v roku 1988 sa Klub vodného motorizmu a vodných športov v Piešťanoch uchádzal o usporiadanie jedného kola seriálu Majstrovstiev Európy vznášadiel, a to po prvý krát v strednej a východnej Európe vôbec. Pretože sa pretekárom z celej Európy novoobjavená trať vo vtedy východnom bloku veľmi zapáčila, Piešťanské Majstrovstvá Európy sa stali pravidlom, ktoré boli mimoriadne divácky atraktívne a navštevované.

V poradí druhú Veľkú cenu Slovenska získal Nemec Andreas Fuelner (kat. F1).

Domáci závodníci stále jazdili v triede FN, ktorú vyhral Winkler (NSR), 2. Einetter (ČSSR), 3. Geiger (A), 4. J Baláž (ČSSR),…6. Andrejkovič (ČSSR)

3. Veľkú cenu Slovenska (1989) ako aj 4. Veľkú cenu (1990) vyhral výborný nemecký závodník Fuelner.

1991 – piaty ročník- III. kolo ME – zúčastnili sa pretekári z ČSFR, NSR, Veľkej Británie Švédska, Francúzska, Nórska, Talianska, Rakúska, Talianska a Belgicka.

Pretože mali Piešťanci veľmi dobre zohratý organizačný tím, pridelila im Svetová Vznášadlová Federácia na rok 1993 pridelila Majstrovstvá sveta, ktorých sa pravidelne zúčastňuje viac ako 200 pretekárov z krajín celého sveta. Ochrancovia životného prostredia mali na vec iný názor a tak sa Majstrovstvá sveta a ani ďalšie závody nemohli už viac uskutočniť, čo prerušilo tradíciu ME vznášadiel v Piešťanoch trvajúcu od roku 1987-1992. Dokonca aj napriek tomu, že vo vyspelých krajinách je tento šport práve ochrancami prírody podporovaný a ochrancovia prírody mali k dispozícii rôzne štúdie svojich zahraničných kolegov.

Aj keď tento nepochopiteľný postoj mal negatívny vplyv na činnosť klubu, tento nezanikol a sporadicky organizoval menšie podujatia, avšak mimo Piešťan. Niektorí členovia neustále vynakladali veľkú snahu na znovuobnovenie tradície. Sĺňava však bola nedobitná.

V roku 2007 sa podarilo napriek mnohým prekážkam usporiadať po pätnástich rokoch Majstrovstvá Európy vznášadiel na Slovensku. Stalo sa tak v Námestove, na Oravskej priehrade. Pretože toto mesto ponúka ideálne miesto pre vznášadlá, ihneď sa stalo obľúbeným tak u pretekárov, ako aj divákov a preteky boli usporiadané aj o rok neskôr, v roku 2008.

Počas celého obdobia pretekári neustále pracovali na vylepšení svojich vznášadiel a postupne menili techniku. Časom dorástla generácia detí bývalých pretekárov, ktorí sa pustili do tohto športu s ešte väčším odhodlaním a postupne sa zaradili medzi európsku, dokonca aj svetovú špičku. Úspech to je o to väčší, že im to zabezpečili svojpomocne vyvíjané, vyrábané a inovované vznášadlá osvedčených typov. Medzi elitu sa zaradili vďaka  dlhoročným skúsenostiam nielen svojim, ale aj svojich predchodcov a spolupráci ako v klube /poťažmo na Slovensku/ tak aj na medzinárodnej úrovni.

Jazdci nášho klubu od r. 1986, kategórie F1, F2, FS, F50

Andrejkovič
Baláž Jaroslav, st.
Baláž Jaroslav ml.
Baláž Ladislav
Bartoš Mário
Danko Rastislav
Dinka Pavol
Hejna Vladimír st.

Einetter Walter
Gažovič Jozef
Hejna Vladimír
Hejna Vojtěch
Hovanec Miroslav
Hudec Ján
Majerčík Marián
Monček Marián

Majerčík Miloš
Siska Rastislav
Šipula Igor
Šimánek Martin

Štefánik Ivan
Teplý Viliam
Tomaščík Juraj
Zlámal Jiří st.
Zlámal Jiří ml.

50 rokov vodného motorizmu v Piešťanoch

Publikované: 04 Apríl 2011

Pre Klub vodného motorizmu a vodných športov v Piešťanoch bol 17.marec 2011 významným dňom. Pred 50-timi rokmi dňa 17.marca 1961 veľká skupina zanietených zväzarmovských motoristov založila Klub branno-vodných športov v Piešťanoch. Dá sa povedať, že temer v predvečer 50-teho výročia, zomrel prvý predseda KBVŠ v Piešťanoch Imrich Sobota ako posledný mohykán zo zakladajúcich a aktívnych členov.

História vodného motorizmu v Piešťanoch siaha do obdobia rokov 1940 – 1950, keď niekoľko nadšencov z radu motoristov už stavali lode a motory, avšak 17.marca 1961 sa začína história organizovaného vodného motorizmu, kedy bol založený klub branno-vodných športov a bol zvolený pracovný výbor z osvedčených zväzarmovských pracovníkov, ako boli Fabián, Sobota, bratia Balážovci (Aladár a Alojz), Horňák, Ondris, Grácz, bratia Habánovci, Anderle a Hadviga. Prvým predsedom bol zvolený Imrich Sobota.

Prvou akciou klubu bolo usporiadanie Veľkej letnej slávnosti na vode (Benátska noc) 16.9.1961, po ktorej už nasledovali prvé oficiálne preteky motorových člnov a klzákov, ale pretekali aj pramice, útočné člny, športové člny a tým bol založený pretek o Modrú stuhu Piešťan 24.9.1961. Oddiel VoMo od jeho vzniku, v roku 1961 až do roku 1992, bol aktívny, usporiadal 17 ročníkov Modrej stuhy Piešťan, v rámci ktorej sa konali aj M ČSSR, M SSR a M SR, Memoriál Karola Thýra a prvý Medzinárodný pretek v Piešťanoch, v roku 1972.

V roku 1987 usporiadali Piešťanci Medzinárodný pretek o Pohár priateľstva vo vodnom motorizme, za účasti 60-tich pretekárov zo šiestich štátov. V roku 1983, 1985 a 1986 oddiel organizoval Dni rekordov na našej vode, boli prekonané všetky dosiaľ platné československé rekordy. Najhodnotnejší výkon z roku 1983 drží pretekár Libor Jelínek z TJ Baník Ostrava, v kategórii O-500 ccm výkonom 173,54 km/hod.

Od začiatku organizovaného VoMo v Piešťanoch, od roku 1961 v oddieloch KBVŠ vo Zväzarme a od roku 1967 v TJ Spartak, od roku 1970 v TJ ŠK, od roku 1976 v TJ Družba, od roku 1982 z rozhodnutia nadriadeného orgánu OV ČSZTV a MsNV Piešťany boli preradené z TJ Družba do TJ Sĺňava a od 30.3.1995 prestúpili do občianskeho združenia s názvom Klub vodného motorizmu a vodných športov Piešťany.

Členovia oddielov VoMo sa zamerali hlavne na pretekársku činnosť, ale vytvárali podmienky aj na rekreačnú činnosť pre ostatných členov oddielov, taktiež plnili podmienky odznaku zdatnosti a získali titul Vzorný kolektív mládeže v roku 1978 a titul Vzorný oddiel v roku 1986.

V oddieloch a kluboch pretekalo 19 pretekárov na športových člnoch a rýchlostných motorových klzákoch, hlavne do roku 1967. Od roku 1967 pretekalo v rýchlostných kategóriách 15 pretekárov a získali na M ČSSR a SSR 30 medailí. Z toho 15 medailí na podujatiach MČSSR a SSR získal pretekár Jozef Kráľ, ktorý pretekal v kat. OJ-175 ccm, OA-250 ccm, OB-350 ccm, OC-500 ccm a pri 25-tom výročí organizovaného VoMo v Piešťanoch bol vyhodnotený ako najúspešnejší pretekár klubu v jeho doterajšej histórii. Bol držiteľom československého rekordu v kat. OB-350 ccm z roku 1976 z Trenčína výkonom 118,64 km/hod. A ešte stále je držiteľom slovenských rekordov v kat. OB-350 ccm z roku 1983 z Piešťan výkonom 137,28 km/hod a rekordu z roku 1979 z Trenčína v kat. OC-500 ccm výkonom 135,20 km/hod.

Prvý predseda oddielu VoMo Imrich Sobota vyhral 2.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1962 a Jozef Kráľ vyhral 8.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1980 a 15.ročník Modrej stuhy Piešťan v roku 1987. Obaja v kategórii O-350 ccm. Oddiel VoMo organizoval školenia pre vodcu malého plavidla (34 preukazov) a tiež aj tréningový kurz pre vznášadlárov za účelom osvojenia si ovládania vznášadiel a získania licencie (8 pretekárov) v roku 1987. Od roku 1986 začali v Piešťanoch ako prví na Slovensku a aj bývalej ČSSR usporadúvať preteky vznášadiel a od roku 1987 ako Veľkú cenu Slovenska a vždy ako jedno kolo ME vznášadiel, do roku 1992 šesť ročníkov VC Slovenska. Ďalšie ročníky VC Slovenska a Modrej stuhy Piešťan sa stretli s veľkou nepriazňou tzv. ochrancov prírody (obmedzenie činnosti oddielu VoMo na vode Sĺňavy, nemožnosť konania pretekov) a ostatné podujatia od roku 1992 oddiel usporiadal mimo Piešťan. Tak ako VC Slovenska vznášadiel jej 7.ročník v roku 2007 a 8.ročník v roku 2008, ktoré boli zároveň Majstrovstvami Európy, musel oddiel usporiadať v Námestove na Oravskej priehrade.

Napriek týmto všetkým obmedzeniam, pretekári na vznášadlách získali na ME od roku 2002 do roku 2010 sedem medailí, z toho Jaroslav Baláž ml. v kat. FS získal dve zlaté, dve strieborné medaily. Mário Bartoš v kat. F1 v roku 2009 získal zlatú medailu. Jaroslav Baláž st. v kat. FN získal bronzovú medailu v roku 2009. Ivan Štefánik v kat. FN získal zlatú medailu v roku 2010. A Jaroslav Baláž ml. získal bronzovú medailu na Majstrovstvách sveta v kat. FS v roku 2010.

Oddiel od začiatku svojej existencie kotvil pod Krajinským mostom. Ale keď sa pri revízii a oprave pri vypustení Sĺňavy v roku 1968 vytvoril stavebný priestor na vybudovanie návažky a bazénu pre oddiely vodného lyžovania a vodného motorizmu Povodím Váhu, pustili sa aktivisti v oddieloch do akcie Z – budovania Lodenice. V roku 1982 bol daný do prevádzky objekt Lodenica I. pre vodných lyžiarov a v roku 1985 boli sprevádzkované bungalovy a v roku 1987 Lodenica II. vodných motoristov.

Od začiatku vzniku vodného motorizmu v Piešťanoch členovia klubu svojou činnosťou, čiže organizáciou podujatí na domácej úrovni alebo medzinárodnej, či pretekaním v zahraničí, veľmi úspešne hájili farby mesta Piešťany. Svedčí o tom ich veľká návštevnosť na všetkých podujatiach ako aj ich následné kladné hodnotenie nielen u laickej verejnosti, ale aj vyšších telovýchovných orgánov, médií a správnych orgánov mesta.

Do ďalšej 50-tky treba veriť, že Klub vodného motorizmu bude mať možnosť usporiadať podujatia aj na domácej vode na ešte vyššej športovej úrovni, čo od nich očakáva široká športová verejnosť a „fandovia“ vodného motorizmu.